Buket Uzuner - Kumral Ada Mavi Tuna

''Sanmak, içinde umutlar,düşer ve hayaller vaat eden çok boyutlu bir kavramken, olmak gerçeğin sert,kalın,köşeli ve üç katı boyutunu taşır yalnızca... Ne mutludur o, oluşlarının içine sanışlarını da katmayı başaran insanlara...''

Kumral Ada ve Mavi Tuna bekli de pek çok kitapseverin sevdiği kitaplar içerisinde yer alır dile kolay bir dönem bu kitabı okuyanlar doğacak olan çocuklarına Tuna ve Ada isimlerini koydular o hikayeyi tekrar tekrar yaşadılar kitap bittikten sonra uzun süre etkisinden çıkamadılar dedim ya Kumral Ada ve Mavi Tuna'nın hikayesi herkesin yaşamından birer iz taşıyordu öyle olmasaydı bu kadar konuşulur sevilir miydi ?


kelebenkinnotdefteri.blogspot.com
Kumral Ada Mavi Tuna 

Geçenlerde çok değil bir kaç hafta önce bu güzelim kitabı tavsiye eden bir öğretmen hakkında soruşturma açıldı sebebi ise manidardı '' Cinsel içerikli olması''. İnsan düşünmeden edemiyor bazen bu kitap yazılalı 20 sene olmuş okuyan binlerce,yüz binlerce insan var üstelik kitap 4 dile çevrilmiş ya hu bu kadar edepsiz bir kitaptı madem daha önce neden el atmadınız neden sorgulamadınız neden engellemediniz ? Cinsel içerikten kastınız nedir ? Ensar vakfında yaşananları unutmadık hiçbirimiz bu ülke uzun yıllardır çocuk tacizine bir çare bulamadı bazılarına göz yumdu üzerini örtmeye çalıştı. Yakına bakın çok da uzağa gitmenize gerek yok daha bir kaç ay önce matematik öğretmeninin tecavüzüne uğrayıp bunu okula haber veren o güzelim kız kimse ona inanmayınca intiharı seçmedi mi polis olan babasının tabancasını alıp. Sinirleniyorum ey ahali çok sinirleniyorum kitaplara uzanan elleri biz okurlar kırarız bizi ciddiye almayan takıma sesleniyorum bu ülkede okumayan her şeye bas sallayan büyük bir kesim olduğu doğru lakin azınlıkta olsa da sorgulayan,araştıran,nefes alır gibi kitap okuyan bir kesimde bulunmakta bunu sakın aklınızdan çıkarmayın. Sessiz diye dili yok diye kimse kitaplara laf etmesin çünkü kitapların dili okurlarıdır ve okurlar şiddetle sevdikleri bağrına bastıkları kitaplarını her türlü ahvale, cahilliğe ve bağnazlığa karşı savunurlar. 



Bu kitabı okuyanlara sorarım neresinde cinsel sapkınlık var? Misal kitabın içeriğinden bir kaç cümle paylaşıyorum size :

'' Şiddet,terör ve baskıdan canı yanmamış, canına tak etmemiş veya bezmemiş kimse kaldı mı? Söylesene? Sivil,asker,kadın,çocuk,bebek... Her gün insanlar ölüyor mu ? Evet. Ve bizler bunu seyredip susuyor muyuz? Evet. Hepimiz susuyoruz zaten.''


'' İyi öğretmen sadece öğretmez,sevdirir,bilgiyi kullanmayı kolaylaştırır.''

''Zorbalar,başa çıkmadıkları, korktukları her şeyi tarih boyunca yakmışlardı. Zorbalar, insanları,kitapları ve binaları hep yaktılar.''


Bu kitap Tuna'nın dedesinin Kurtuluş savaşında bu ülkeyi nasıl savunduğunu anlattığı için mi sakıncalı, bu kitap geleneklerimizden,göreneklerimizden bahsettiği, bize geçmişle köprü kurduğu için mi kötü yoksa bu kitap aşkın en saf en güzel halini bize yaşattığı için mi sapkın ben bilemedim sevgili okur buyur sen söyle.


Buket Uzuner
Bu ülke çok darbe yaşadı çok zorluklardan geçerek bugünlere kadar geldi 80 darbesinde kitaplar yakıldı insanlar ellerine kitap almaya korkar oldular kitaplarını sobalarda,banyo kazanlarında yaktılar. Kitaplardan neyin intikamını alıyoruz ben bunu merak ediyorum. Onlar ki bize yol gösteren yeni yeni kapılar açan efsunlu bir dünyadır. Kimse kitapları sevmek zorunda değildir ama cinsel sapkınlık damgasını yapıştırırken bu kitabı eline alıp bir kere dahi okuma zahmetine katlanmış mıdır bunları söyleyenler orası tam da bir muamma bana göre.


Eğer sizde benim gibi düşünüyorsanız alın elinize yeniden okuyun bu güzelim kitabı. Yer yer Aras'ın ölümüyle dünya'ya küsen asi Ada olun, yer yer ona olan sevgisinden mecnun gibi dolaşan maviş gözlü Tuna ya da Tuna'yı sessiz ve derinden seven Meriç. Bu kitapta kendinizden çok şeyler bulacak altını çizip defterinize not alacağınız çok cümleniz olacak ben size garanti veriyorum. 


Ülkece geçirdiğimiz zor günlerde yapabileceğimiz tek şey sevdiğimiz şeylere daha çok sahip çıkmak sevdiklerimizi korumak değil midir ? Kumral Ada ve Mavi Tuna sevenler zaten benim ne demek istediğimi anladılar. Ben kitabımı yeniden okudum ve yeniden aşık oldum ona üstelik gittiğim her yere götürerek bir nevi ''İşte ben okuyorum siz de okuyun '' diye ilan ettim her yere. 


Herkesin bir gün Mavi Tunasını bulması ümidiyle :)


Yorumlar

  1. ÇOK SEVDİĞİM bir kitap. Defalarca okudum, çok beğenirim. Kitaptan, okumaktan korkuluyor elbette, ya farklı bir fikrin cazibesine kapılırsak?? Allah korusun. Hepimiz aynı düşünmeli, aynı davranmalıyız. Çok kızgınım çok..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende severek tekrar okudum ve kitapları ancak onları çok seven okurların koruyabileceğini düşünüyorum :)

      Sil
  2. bende yıllar önce okumuştum bu kitabı kesinlikle çok sevdiğim bir kitap olmuştu.Ayşe kulinin veda serisinden sonra bu kitabı da tekrar okumak istiyorum :) Tadı damağımda kalan kitaplardan buda :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şu gün günlerde tekrar bu kitabı okumanı şiddetle öneririm :)

      Sil
  3. Aylar önce okuyup etkisinden hala çıkamadığım bir kitap. Aras öldüğünde kabullenememiştim, kitabı günlerce yanımda taşıyıp tek bir sayfasını bile çevirememiştim. Ben ki kitapları çizmenin onlara zarar vermek olduğunu düşünen bir kadındım, bu kitapta sayamayacağım kadar çok yer çizdim. Bilemiyorum, belki de Aras'ın acısını biraz da kitap hissetsin istemişimdir...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel özetlemişsin bende tekrar okuyunca aynı duyguları yaşadım insan kabullenemiyor sanki gerçekmiş gibi algılıyor kitapta yaşananları bir hüzünle uyanıyorsun sabahları kitaba küsüyorsun ama kızamıyorsun da :)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Haydar Ergülen - Öyle Küçük Şeyler

Tiyatro - Annemin Son Çılgınlıkları

Nermin Yıldırım - Dokunmadan